Nobelpristagare!

 

Imorgon avslöjas vem som får Nobelpriset i litteratur. Det är spännande för en bokmal som mig. Jag läste just i svd.se att Phili Roth var förstahandstippad och eftersom jag just i förmiddags avslutade hans Everyman tyckte jag det var extra kul. Fast jag tror inte det blir han. Eller Amos Oz heller. Jag har läst båda dem och de är föralldel väldigt bra men om jag får rösta på någon på tipslistan blir det Haruki Murukami. Eller Joyce Carol Oates. Men helst skule jag vilja att min idol Salman Rushdie skulle få priset. 

Men jag är nog som svenska folket i övrigt, jag har aldrig gissat rätt och endast några gånger läst en bok av en nobelpristagare innan de fått priset. Däremot har jag läst många av dem efteråt och de är ju ofta väldigt bra. Om än inte alltid. Så förmodligen blir det väl någon poet från Moldavien som vinner och som det inte finns några böcker tillgängliga på närmsta halvåret eftersom förlaget som ger ut författaren är så litet. Nåväl, vad tror ni. Vem vinner i år?

Appropå Nobelpriset så fick ju kinesen Charles Kao delat nobelpris i fysik i år. Kineserna som så länge längtat efter ett Nobelpris måste vara stolta. För de var väl inte helt lyckliga över Gao Xingjians Nobelpris i litteratur år 2000. Kao är i och för sig en Hongkongkines men iallafall. Det är ett Nobelpris. Etersom Kina så hett längtar efter ett Nobelpris borde de nog satsa mer på kreativt tänkande än bara upprepning i sin utbildning men så långt har de inte kommit ännu. Och när ska Sverige få ett nytt Nobelpris tro? Vår utbildning kanske inte heller är så kreativ. 

Kommentarer
Postat av: pyttan

Tranströmer, tycker jag. På längden, bredden och tvären. Men han är väl för folklig..

2009-10-07 @ 17:18:41
Postat av: Anders

Jag röstar på Edgar Mboto Diene. En poet från Senegal som jag har följt under många många många år. Han är nog tillräckligt smal, testa själv. Han finns inte om du googlar på honom.

2009-10-07 @ 19:04:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0