Friday



Idag är det fredag. Det är skönt. På fredagar har jag inte kineiska lektion utan jag kan göra precis vad jag vill. Idag har jag tränat, läst lite i min bok - Min far hade en dröm av Barack Obama, surfat, mailat och lyssnat på  Sveriges Radio på webbradio - Spanarna och Godmorgon världen. Eftersom det var min kompis Sara som var programledare så fick dagens bild bli på hennes son Bosse och Nilo som leker när de besökte oss på landet i somras. 

Idag var det skönt att slippa åka till skolan. Det har varit trögt att starta upp med kinesiskan denna termin. Inte så att jag glömt allt, tvärtom är jag faktiskt förvånad över hur mycket jag faktiskt kom ihåg efter 10 veckor hemma. Men vi har haft lite olika lärare eftersom våra vanliga lärare varit upptagna eller bortresta och en har varit ok och en riktigt dålig. Och annars brukar tiden gå jättefort men nu börja jag kika på klockan efter en timme och har då en timme kvar. Så det är skönt att slippa skolan idag. Men jag vänjer mig. Och dessutom så kör vi bara med detta schema i två veckor till för sen ska min kurskompis Anna-Karin få sitt tredje barn och då kommer jag nog minska antalet lektioner per vecka och försöka plugga lite mer själv eftersom priset dubblas när man har privatlektioner.

Min lektion i onsdags gick dock mycket bättre och det var kul att ha lektion. De är ju trötta efter en hel skoldag så det är en utmaning att få dem att jobba lite och vilja delta. Men det går bra. De är söta. Och efter att veckan inleddes med att Elsa grät redan när jag svängde in med cykeln till dagis så var idag första dagen jag lämnade henne utan att hon grät. Hon satt med napp och vinkade hejdå! Skönt.

Liu Mei är här som vanligt och det är roligt att träffa henne igen. När jag frågade hur hennes son mådde sa hon - Han har blivit tjock! Men han kom in på den bästa skolan så det är ju bättre att vara tjock och smart än tjock och dum. Det är ju sant. I början av veckan begick hon dock ett helgerån. Hon tvättade Elsas snuttedjur - de två snorkfröknarna och kaninfilten i tvättmaskinen! Och alla på en gång! De var i och för sig genomskitiga och troligen bakterihärder men det är ju poängen med en snutte - de ska lukta ingnuggat av snor och svett och alltmöjligt. Och Elsa kan inte somna utan att ha näsan i Snorkfrökens pannlugg. Hon blev alldeles olycklig när de inte luktade som vanligt och blev arg och sa - Inte mumin! och slängde dem ifrån sig. Nu försöker jag snabbgnussa in dem genom att lägga dem under hennes kudde och nära henne när hon sover så de snart luktar som förr - bara lite renare. 

Nu ska jag ut och hoja en sväng på stan innan jag ska hämta Nilo och senare ikväll ska vi iväg på middag hos våra kompisar Niklas och Maria som lockat med både tacos och studsmatta! Det ska bli kul! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0