Höstfrukter



En sak som jag tycker mycket om i Sverige är höstmat. Jag brukar åka till Hötorget och storhandla. Jag brukar köpa så mycket kantareller jag orkar bära (och har råd med) och kronärtskockor i stora lass. Rotsaker, jordärtskockor och äpplen är också jättegott. Och lamm. Det är liksom mysigt och gott och höstigt och så där brun-oranget som hösten är. Man kurrar in sig i sina bon och sätter på sig en kofta och äter kantarellmackor framför TV:n. Det är mysigt och något att trösta sig med eftersom sommaren är slut.

Här i Kina har jag inte sett en enda kantarell och dessutom är det svårt att tala om höst när det fortfarande är 20 grader varmt. Men utbudet i grönsaks- och fruktstånden är annorlunda än innan sommaren. Jordgubbar är tydligen mer en vintergrej här vilket känns lite uppochnedvänt för en svensk. Men vattenmelon och mangos som fanns innan sommaren finns fortfarande. Men nu har utbudet utvidgats med delikatesser som granatäpplen och den underbara citrusfrukten pomelo. Det är som en mild grapefrukt, fast stor som en handboll. Förra hösten lärde jag mig göra en jättegod pomelosallad av en filippinska med chili, cashewnötter, persilja och fisksås! Lovely! Så nu har vi granatäpple i frukostyoghurten och äter mango och pomelo på kvällarna. Det är ganska lyxigt det också även om kantarellmacka nog är bland det godaste jag vet. Jag kanske får muta mina svärföräldrar att smuggla in lite kantareller när de kommer hit om en månad eftersom de varje säsong plockar sisådär 200 liter i sitt kantarellmecka i Bohuslän.

Förrutom all frukt har vi också hittat en fantastisk blommarknad. Den ligger nära Henriks jobb och är som en liten version av Årsta partihallar fast bara för blommor. Och de säljer mest bara till affärer och cykelförsäljare, ja alltså inte sådana som säljer cyklar utan sådana som säljer blommor från sina cykelvagnar. Där kan man köpa billiga blommor och växter. Vi var där i helgen och köpte på oss lite hemtrevnad. De tre buketter jag har i famnen på bilden kostade 10-12 yuan styck (typ samma i kronor)! Och förrutom denna enorma höstbukett för 40 kronor köpte vi också två stora fina bonsaiträden för en hundring styck, inklusive hemleverans. Så nu är det fint och grönt och bonat och höstigt hemma hos oss.

Kommentarer
Postat av: Pyttan

Bästa Cecilia Lif - fler inlägg, fler inlägg, fler, fler, MER CIA ÅT FOLKET!

2009-09-22 @ 09:49:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0