Inskolad jajamensan



Nu är även den här tjejen inskolad. Från första veckans gråta-och-hänga-i-mammas-ben-lämningar till - Hej då mamma och börja leka direkt. Det är skönt!

Och Nilo har fått en ny svensk kille i sin klass, August. Han började idag och jag talade med hans föräldrar vid hämtning. De kom för en vecka sedan och var helt nya i stan. Allt var lite upp och ned och de ställde samma nervösa frågor om hur dagis var och hur det funkade att leva med barn i en stad som Shanghai och kan man verkligen cykla här. Jag kände precis igen mig. Jag sa att de gärna fick komma på fika och leka hos oss någon dag och tänkte att det hade jag uppskattat när jag var ny i stan.

Värmen fortsätter här i Shanghai och det känns så lyxigt att fortfarande glida runt i sommarkläder. Inte ens på kvällen behöver man en tröja ännu. Men det slår nog om och blir kallare snart här också. Ett aber är dock myggen. Redan vid femtiden kommer de fram och det är som en sommarkväll i Norrland. Man står och slår sig på vristerna och i pannan och barnen är sönderbitna. Det är nästan så man inte vill vara ute och leka. Nåväl, det är lyxproblem.

Eftersom jag läser svenska tidningar på nätet har jag liksom alla andra svenskar dragits in i oron kring N1H1. Problemet här är bara att regeringen beslutat att endast militären ska vaccineras och inga andra. Det kommer inte gå att köpa eller få tag på. Jaha, nehej. Hur ska man förhålla sig till det. Så jag försöker att inte oroa mig. På dagis måste man ta tempen på barnen varje morgon och skriva in det i en bok. Om de har mer än 37,5 grader vilket här i Kina, tillskillnad från de flesta andra länder, klassas som feber så måste de stanna hemma. Först sa de att man måste vara hemma i två veckor men nu är det 3 dagar. Det är ju bra att de agerar men som vanligt är det inte så mycket sunt förnuft som gäller här. Jag tvättar och spritar dock händerna på barnen tjugo gånger om dagen och blir det någon epedemi kanske jag håller dem hemma ett tag. Ja håller tummarna för att det inte blir så.     

Kommentarer
Postat av: Gustav Wickström

Hej!

Jag tror inte svininfluensan är så mycket märkvärdigare än "vanliga" influnsor. Der kanske hjälper om man är vaccinerad, men viruset kan alltid förändra sig så att vaccinet inte träffar mitt i prick. I varje fall går en del genom den helt symtomfria, medan andra kan få litet och några mycket besvär. Men sist och slutligen vet jag inte mer om saken än du, så jag ska inte försöka vara så fiffig.

Hälsningar från Västervik, där den svarta piratflaggan fortfarande vajar stolt för höstvindarna. Hela hösten har varit varm och vacker. Själv försöker jag nu vänja mig vid "den tredje åldern". Den sista augusti var min sista arbetsdag vid Åbo universitet så nu är jag lös och ledig. Hittills har all tid gått åt till att ståda upp efter mig, tömma inte bara mappar och hyllor utan också datorer. Min nya emailadress är:"[email protected]", inte så spirituell utan nyktert saklig. För att undvika att bli alltför saklig har jag anmält mig som tutor för medicine studerande. Det är också ett slags "skolmorfarjobb", också om ungarna är litet på 20. Jag har inte ännu träffat mina adepter och jag kommer inte att göra det så ofta. Men mina små gullungar på sju-åtta vårar ser jag varje torsdag. I övermorgon ska vi fara på utfärd till Kimito och se på ett hembygdsmuseum.

Jag ber om ursäkt ifall jag har använt den här bloggrutan på fel sätt genom att skriva mest om mig själv. Det kan ju vara att andra än du kan läsa mina rader. med det är ju ändå inte de värsta hemlisarna jag avslöjar, så det må vara hänt.

Kram från en honnörsgubbe (i Norge kallas det vi kallar för en seniorbiljett för en honnörsbiljett)! Hälsa Henrik och håll ungarna i schack! Gustav

2009-09-15 @ 20:11:22
Postat av: Mymlan

Vilken raring du är som tar hand om de bortkomna. Du måste vara den bästa att råka på som nyanländ! Idag har jag efter lite efterforskningar bestämt mig för att inte ta vaccinet mot svininfluensan, och hoppas på att jag får en lightvariant som bara stärker immunförsvaret, fast det är ju en annan typ av oro för barnen.

2009-09-16 @ 14:07:18
Postat av: Cia

Hej Gusta,



kul att höra av dig här! Att du äntligen hittat fram till min blogg. Och roligt med nya adepter det blir säkert skoj. Kram Sillen

2009-09-20 @ 15:26:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0