Lärarinnan



Jag måste erkänna att jag var lite nervös. Och jag hade klätt mig, som jag själv tycker, lagom poppigt och lagom anständigt. Jag hade förberett lektionen genom att skriva upp några punkter med vad jag ville göra och sedan kopierat upp lite extra uppgifter om det skulle behövas. Och jag var där i god tid. Redo att iklädda mig min nya roll som lärarinna för klass 3 i Svenska skolan Shanghai. 

Det gick, ja vad ska jag säga, inte riktigt som jag hade trott men ändå okej. Barnen var busigare och mer högljuda än jag hade trott. Min klass består bara av 6 elever och igår var bara 5 där så det var ju hanterligt. En kille som ville prata hela tiden, en kille som var blyg, en kille som var tuff och satt med benet på stolen och med en fotboll under armen, en kille som var ny och lite försiktig men ändå glad och framåt och en tjej som var duktig men lite kaxig. Mina förberedda punkter och uppgifter var klara efter halva lektionen så då var det bara att freebasea. Och när Hanna 9 år sa - Nu vill jag inte läsa mer, nu vill vi faktiskt leka! Var det bara att hänga på. - Kan ni någon bra lek då? - Ja, det är klart vi kan. Så körde vi en rörelselek om att härma varandra och inte göra fel rörelse. Men jag förstår att de blir rastlösa. Detta är en eftermiddagsskola efter deras vanliga skoldag och de är trötta och inte så inspirerade. Men de var ändå söta och nu vet jag lite bättre hur jag ska lägga upp det. Lite mer lekbaserat, korsordet tyckte de till exempel var jätteroligt. Och så lite lekar där man kanske kan få dem att lära sig lite ord. 

Ända sedan jag kom tillbaka har jag sovit uselt. En kombination av jetlag, värme, stress, ny-gammal säng, barn som vaknar och allmänt upp och ned. Så efter lektionen igår åkte jag och fick pedikyr, sedan åt Henrik och jag middag ute och klockan halv nio när vi kom hem gick jag raka vägen och la mig. Jag var helt slut! Sen sov jag 10 timmar i sträck! Så nu är jag i fas igen. 

För att liksom köra veckotemat Skolstart riktigt i botten så passade vi på att ta en skolstart till denna vecka - simskolan. Nilo går med några kompisar nere i vår pool och lär sig simma och han är så duktig. Han är totalt orädd och efter att ha simmat hundsim en halvmeter själv flera gånger ropade han - Jag kan simma nu mamma! Självförtroendet har det aldrig varit fel på hos honom. 




 


Kommentarer
Postat av: Mymlan

Hade Henrik verkligen ett Djingis Khan skägg i somras? Det ser ju ut som det på bilden. Jag tycker han klär bättre utan.

2009-09-04 @ 10:29:18
Postat av: Anonym

Åh, jag är övertygad om att du är en toppenlärarinna! Om jag bodde i tjingtjong-landet skulle jag absolut vilja ha dig som lärare till mina barn. Du är ju super!

2009-09-07 @ 00:58:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0