Hanoi Rocks



Vi har varit på resande fot igen! Eftersom hemflytten närmar sig så vill vi hinna se så mycket som möjligt innan vi flyttar. Så för en vecka sedan åkte vi till Hanoi, Vietnam, tillsammans med familjen Olsson från Göteborg. Niclas och Maria bor ganska nära oss här i Shanghai och genom vänner, och genom att deras barn John och Alva går i Svenska skolan, har vi blivit kompisar. Det var roligt att resa med nya vänner. Och det var spännande att åka till Hanoi. Jag var där för drygt 8 år sedan och jag måste säga att det var sig likt. Om man jämnför med en stad som Shanghai som ändras by the minute så verka utvecklingen där vara mer saktfärdig.

Hanoi är en vacker stad med sjöar, gamla tempel och, framförallt i gamla stan, massor med gamla vackra kolonialhus med stora balkonger. Jag inbillar mig att fransmännen byggde dessa stenhus innan de drog/blev utslängda på 50-talet. Många hus ser ut som att de inte renoverats sedan dess, men det skapar en charm och genium känsla när man går runt i staden. Människor går runt med kärror och korgar och säljer frukter och även om det finns många moderna bilar så finns det lika många cykeltaxis - cyclos. Fast det är klart, mest av allt finns det mopeder och varje gång man ska gå äver en gata känns det som om det är med livet som insats. Så de första dagarna i Hanoi så promenerade vi runt och tittade på alla vackra hus, tittade in i tempel, rack kaffe på vackra innergårdar, åt fantastisk mat och försökte undvika att bi överkörda.   

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0