Springtime



Äntligen, äntligen börjar det bli lite vår i luften! Och det verkar gälla för såväl Sverige som Shanghai. I onsdags var det 5 grader i Shanghai. Det var den kallaste 14 april så länge man gjort mätningar dvs. på 140 år. Och så regnade det förstår. När det blir så där hopplöst väder är det det enda människor talar om. Helt värdo! Men nu så. I två dagar har det varit regnfritt och varmt! Preis som i Stockholm när den första vårsolen tittar fram så fylls även Shanghais uteserveringarna med solglasögonprydda människor i nya vårkläder som vänder nosen mot solen. Nu får vi bara hoppas att bakslagen inte blir för många och långa.

Något annat som dessvärre också finns i luften, iallafall i Europa är aska. Det är så snurrigt. Att en vulkan på Island kan påverka så många människor och skapa så mycket ekonomisk förlust. Det känns som något man läser i en Bamsetidning eller ser en film om. Men verkligeheten brukar överträffa fiktionen. Det är inte bara Barack Obama som hindras från att delta i begravningen av Polands president, eller Angela Merkel som är strandad i Portugal och styr Tyskland på distans, min mamma skulle ha flugit till Botswana i torsdags där hon skulle/ska arbeta tre månader på ett SIDA projekt. Men istället för att starta upp rehabiliteringscentret på sjukhuset i Gabronne så går hon runt i Bergshamra och tittar på vårblommor och väntar på att askan ska pasera. Som så många andra. Och tänk Island. De har sannerligen inte haft det lätt senaste åren. Det känns inte som att Island är stället där investerarna satsar storkovan för tillfället. Bankrupt OCH pågående vulkaner, nej tack vi fortsätter nog med våra investeringar i Asien istället! Hoppas luften snart lättar så man kan sätta igång och reda ut den röran som verkar råda i Europa.

Kommentarer
Postat av: Mamma

Jo jag går här och känner mej mitt emellan allting. Jag skulle ha flugit ut i torsdags, mitt flyg var nog ett av de första att avbokas.Sedan var jag inbokad på fredag, sedan i kväll (måndag) och nu står mitt hopp till torsdagen.Resväskan står fortfarande packad i hallen. Det är märkligt var lite man kan göra när naturen "spänner musklerna".

Jag sitter dock inte sjön, skulle inte vilja dela "sovrum " med tusentals andra i Frankfurt,t ex.

2010-04-19 @ 15:56:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0