Mahjonglektion



Förra veckan hade Anna-Karin och jag kinesiska prov. Det var väldigt roligt faktiskt. Man får liksom se om något fastnat eller om man bara sitter och tragglar samma saker om och om igen. Provet var både talprov, läsförståelse, hörförståelse, grammatik och tecken. Jag fick 91% rätt, jag är i princip fullärd. Nej, jag skojade bara men det var iallafall roligt att få bra resultat. Förra gången hade jag 70 % rätt och 30 % fel, precis som Mao. Så detta måste rimligen betyda att jag nu är smartare än Mao. Fast det är väl blasfemiskt att hävda i detta land av Maodyrkan.

Eftersom vi bara hade en vecka kvar innan Chinese New Year-lovet så kände vi att det inte var någon idé att börja på nya kapitel denna vecka utan bestämde att Crystal, vår lärare skulle lära oss Mahjong istället. Eftersom Anna-Karins hemhjälp dessutom rest till Filippinerna och hennes bebis Linnea tycker mer om att sova i sin egen säng än i vårt klassrum så hade vi lektionerna hemma hos dem istället. Igår gick Crystal igenom reglerna och terminologin för mahjong , eller ma jiang som det heter på kinesiska. När vi skulle ha lektionen idag och spela på riktigt sa hon att hon kunde ta med sin mamma som den fjärde spelaren. - Ja vad roligt, sa Anna-Karin och jag. Så idag lirade vi alltså våra första partin ma jiang med två infödda shanghainesiskor. Det var väldigt roligt!

Jag har spelat mahjong tidgare. Min pappa har gjort ett jättefint mahjongspel som vi har på landet. Nu fick jag lära mig att det vi spelar liksom är det enklaste barnmahjonget. Det gjorde vi bara en provomgång. Sen var det mer avancerat shanghaimahjong som gällde. Fast nivå ett av det mer avancerade. Mamman var en riktig mahjonghaj som tyckte vi var lite långsamma men hon verkade ändå tycka det var roligt att spela med två nybörjare. Jag var grym! Jag vann 3 av 5 gånger, de andra två vann stålmamman. De kanska var extra snälla mot oss nybörjare, men jag väljer att se det som att jag är en natural born mahjongplayer! 

Kommentarer
Postat av: Mamma

Vad roligt !!! Eftersom du är så duktig på att lära dej så får du se till att memorera så mycket som möjligt av proffsen så vi kan spela lite vuxenmahjong på landet.Du får be Crystal skriva en liten regelbok på engelska.

2010-02-03 @ 13:42:18
Postat av: pyttan

teach me, tiger!

2010-02-03 @ 13:47:56
Postat av: Marianne

En gång har jag spelat Fia med Åsa. Det gjorde mig rädd. Mycket rädd! Och då var vi ändå i samma lag... Jag tänker att när vi kommer till Shanghai kan du lära Åsa spela Mahhjong. Henke och jag kan gå på baaaar och dricka pilsner.

2010-02-05 @ 01:53:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0