Blomtanten på hörnet



Bredvis Henriks jobb finns en stor saluhall eller mer som en partihall där de säljer blommor, krukväxter och guldfiskar. Blommorna är jättebilliga och fina. Men ibland när vi inte hinner ta oss dit så handlar vi blommor av denna kvinna som varje dag står i hörnet av Wulumuqilu och Wuanyulu med sin cykel. Hennes blommor är såklart lite dyrare och ibland inte så bra. Men vi supportar henne lite. Och hon är vänlig och glad. Igår köpte vi lite blommor av henne och jag frågade om jag fick ta en bild av henne. 
- Bu shi, wo bu piaoliang. Nej, jag är inte fin, fick jag som svar. 
Du är jättefin sa jag men detta var så mycket hon kunde gå med på. 

Faktum är att hon ser lite ut som Pippi Långstrump, hon har jättemycket fräknar. Det kan vara en anledning till att hon sa att hon inte var fin. Att ha fräknar anses inte som fint här. Alla har vi våra märkliga skönhetsideal.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0