Kyligt värre!



Jag längtar tillbaka till värmen i Filippinerna. Det där med kyla är sådär. Det är kallt i Shanghai. Jättekallt med Shanghaimått mätt. Några minusgrader och blåst och en-glas-fönster och cykla till dagis i motvind och jag lovar det känns som 10 minus. Men jag vet, vad jag än skriver kommer jag få Dalarna - 40 grader tillbakakastat i ansiktet. Och - 15 i Stockholm och jag håller med, det låter verkligen jättekallt. Jag skulle inte vilja vara i Dalarna idag. Shanghais kyla räcker gott och väl. 

Och vardagen har satt igång här i Shanghai. Dagis, skola, räkningar, tråkig mat, väckarklocka. Och kylan gör liksom vardagen jobbigare. Att komma iväg på morgonen tar 20 minuter längre tid med långkalsonger, vantar, mössor, skor med dragkedjor och allt vad det är. Och när jag är klar i skolan vill man inte göra några utflykter alls, man vill bara åka raka vägen hem tillbaka till värmen under air-condition och tofflorna och bara några steg från espressomaskinen. 

Kinesiskan har satt igång igen och för första gången på länge känns det rätt tråkigt. Jag har glömt allt gammalt och fattar inte allt nytt. Och vår lärare Crystal kickade dessutom igång det nya året med att säga att vi snart ska ha prov. Jaha nehej, det blev ett gnälligt och oinspirerat inlägg idag. Sorry! Imorgon ska jag köpa en ny kalender och anteckningsbok och göra listor på saker jag vill göra under året och göra lite att-göra-listor. Det brukar sätta ingång mig lite. Så snart kommer ett "Oh my God vad kul 2010 ska bli" inlägg, jag lovar! Bara inte idag.

Kommentarer
Postat av: Anna

För oss här i Spånga med -20 grader så är 2010 "talets år". Både Meja och Bill ska börja tala i år. Annars tar vi det lungt och snart kommer det andra barn hem till oss och leker energin ur bill och jag har bakat en sockerkaka. Livet känns bra härligt och enkelt här i Spånga och inte mycket att klaga på. Vi eldar i våra eldstäder och har det varmt och gott med till och med 3-glasfönster på en del ställen.



Massa pussar

2010-01-06 @ 14:30:36
Postat av: mamma

Jodå, här i Jämtland är det -30 grader i dag och det biter i kinderna och näsan efter 5 minuter ute.

Men jag vet ju att man kan frysa alldeles förskräckligt i varmare länder som inte är anpassade till kyla, och er badrumsventilation som mest är ett hål i väggen....

Vi får hoppas att vintern blir kort och intensiv både där och här.

Alla jämtar hälsar!!!

2010-01-06 @ 16:05:50
Postat av: Sara

Jag skulle ju gärna säga in your face, men här i vårt lilla hörn av Dalarna pendlar det bara mellan -20 och -25. I och för sig tillräckligt för att man mycket motvilligt spänner på sig skridskorna och tvingar sig ut eftersom pappa heroiskt har spolat den lokala hockeyplanen i flera veckor...

2010-01-07 @ 21:30:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0