Möhippa



Jag har två bästa kompisar i Shanghai. Sådana där kompisar som jag definitivt kommer att ha kvar när jag flyttar härifrån och som gjort min vistelse här i Shanghai så himla bra - Catharina och Anna-Karin. Om två veckor ska Catharina och Björn gifta sig i Skåne och vi ska såklart åka dit och vara med.

När Catharina var hemma i Sverige i december hade hennes kompisar hemma en möhippa för henne som vi Shanghaineser så klart inte kunde vara med på. Så igår slog vi till och hade en möhippa för henne här. Det var jätteroligt! Och jag tror inte hon misstänkte något alls. Hon hade bestämt träff med två Australiensiska tjejer som tog henne till en restaurang där fyra av oss andra dök upp. Som man ser på bilden blev hon ganska förvånad. Det första hon fick göra var att gå till en waxingstudio som precis öppnat och som hon talat om att hon vill gå till. Där fick hon välja fritt ur menyn. När hon höll på med det stal vi hennes kläder och när hon var klar fick hon istället en pyjamas att sätta på sig. Jag har tidigare skrivit om Shanghainesernas ovana att gå runt i galna pyjamasar på gatorna och det kändes som en given sak för henne att behöva göra efter snart tre år i Shanghai. Så jag hade köpt den galnaste jag hittade, och det var verkligen inte svårt det finns pyjamasaffärer överallt, med påsydda nallebjörnar.

Efter en kanske lite, men inte så mycket, förutmjukande promenad genom våra kvarter då hon bland annat fick köpa tofflor till pyjamasen, gick vi hem till vår kollega Lena och drack skumpa och gjorde äktenskapsquiz. Där fick hon också byta om till catsuiten i guldlamé som hon hade haft på sig på sin möhippa i Sverige. Vi tog över den staffettpinnen.

Eftersom Catharina är en sån trevlig och driftig person känner hon massor med människor och vi som annordnade möhippan hade lite svårt att veta vilka som var nära vänner, vänner eller bara bekanta. Så till middagen bjöd vi in ännu fler tjejer, alla vi trodde Catharina skullre vilja ha med. Så 10 tjejer till anslöt till middagen på en jättebra japansk restaurang. Middagen var jättetrevlig och sedan bar det av till Catharinas favoritsyssla nr 1 - karaoke! Där sjöngs det, dansades och dracks vodka. Som sig bör i en karaokebox. Kvällen avslutades sedan på vårt standardställe - Mesa manifesto - där vi drack mojitos och fortsatte dansa. Där anslöt över Henrik och brudgummen och en kille till som hade haft en grabbkväll. Spåren efter deras kväll fick jag se senare på kvällen när Henrik visade mig sin rygg. De hade varit på ett badhus och då kommit på att koppning borde vi testa! Så nu har Henrik 10 stycken stora runda sugmärken på ryggen. Det ser helt galet ut.

Vi åkte hem samtidigt som Catharina och Björn vid 1-tiden trötta, lite runda under fötterna men nöjda. Så idag är en osedvanligt seg dag på Wulumuqilu, både på plan 7 och 8 skulle jag tro.  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0