Bröllop på kinesiska



Jag har haft Crystal som lärare sedan jag kom till Shanghai för snart två år sedan. Hon är en sån smart, rolig och mysig person. Redan någon av våra första lektioner frågade jag om hon hade en kille.
- Ja visst, svarade hon. Och snart är han min färstman.
- Vad spännande, hur vet du det?
- Det känner jag på mig.
Och mycket riktigt så kom hon några veckor senare med en stor förlovningsring på fingret. Ett kinesiskt bröllop går sedan till så att man går till myndigheterna och skriver på papper. Sedan är man formellt gift. Men själva festligheterna kommer sedan. För den trogne läsaren minns ni de fina bröllopsbilder på Crystal och Eddy jag la ut på bloggen för minst ett halvår sedan. Och sedan nu, ett och ett halvt år efter att de faktiskt skrev på pappret höll de sitt bröllop. 

Det var mycket roligt att vara med på ett kinesiskt bröllop. Det var ett mischmash av olika kulturer. Man tog liksom det bästa (eller kanske inte) av allt. Man satt vid sina bord när bruden fördes in av sin pappa. Eftersom hennes make mötte henne halvvägs kan man säga att hon iallafall är lite modernare än stenålders Victoria. Nåväl. Där, mitt i gången, föll Eddy ned på knä och bad han om hennes hand och sedan gick de resten av vägen fram till scenen tillsammans. Väl framme vid podiet togs cermonin över, inte av någon religiös förrättare, utan av en toastmaster. Till tonerna "From this moment" och med såpbubblemaskinen på full fart höll de varandra i handen och sedan skulle det tändas ljus, hällas champange, skålas i armkrok och allt vad det var.

Efter detta byttes musiken till "Uptown girl" och Crystal bytte om till outfit nummer två, lite inspirerad av Tina Turner i Mad Men eller vad den där filmen nu hette och med ett enormt hår. Sedan fick man börja äta och det var jättegod mat. Sist av allt serverade dim sum och abalonefisk, som sig bör när det bjuds fint. Det finaste till sist. Och medan vi åt middag svidade Crystal om till en tredje outfit och sedan gick brudparet runt bland alla gäster för och skålade. Om man som Henrik säger "gambei" betyder det inte bara skål, det betyder också att man själv måste svepa sitt glas.

Naturligtvis var det lite lekar och bland annat uppmanades gästerna att SMS:a till toastmasterns mobil. Henrik var snabbast och vann ett par chopsticks. När middagen var slut så var det dags att gå och alla fick med sig en present. Vissa fick sprit andra risknyten men vi fick utlänningsanpassad present i form av te. Det var en väldigt spännande kväll.

Kommentarer
Postat av: mamma

Vad häftigt att få vara med om något så privat - och ändå inte - som ett bröllop.Undras hur länge de har sparat och hur länge de får betala av på lånet.

Här i Botswana kostar en fru minst 20 kor, en bekant fick betala 40 kor och han har mycket begränsad inkomst En ko är värd ca 1000 Pula, ca 1100 kronor, så det är inte billigt här heller. Sedan skall man bjuda byn och båda släkterna på fest, men jag tror att det mest liknar mat ur gryta under stora trädet, än brutna servietter och bubbelmaskin. Fantastiskt med traditioner, och betungande ibland.

2010-06-14 @ 16:51:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0