Censur



Häromdagen när jag var i ett väntrum stod en TV på och visade nyhetssändningarna från CNN och huvudnyheten var gogle (jag vet att det inte stavas så men man vet ju aldrig) tvist med Kinas regering. I rubriken stod något om censur och jag hörde hur tjejerna i receptionen diskuterade vad det ordet betydde. De kände inte igen det ordet. Det känns väldigt symtomatiskt att kineser inte riktigt vet vad ordet betyder. 

Det är så konstigt att bo i ett land som utövar censur. Man glömmer rätt ofta bort det när man bor här och håller på med sitt dagliga liv. Sen rätt vad det är kommer man på att detta är världens största diktatur där yttranefriheten inte respekteras. I ljuset av det känns inte gogledebaklet så förvånande. Jag blev påminnd om det igen för några dagar sedan när startsidan på gogle hade ändrats till Hongkongs istället för den tidigare startsidan. Jag testade igen om man kunde komma in på några siter om mänskliga rättigheter eller om den där yogarörelsen som har ett namn som en stad Dalarna. Men det gick som vanligt inte. Även om inte kineserna känner till ordet så finns det i allra högsta grad.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0