En vanlig tisdag



Shanghai pendlar mellan varm vår och kall vår. Idag är det kall vår. Och blöt vår. Det ösregnar. Flera dagar de senaste veckorna har det varit säkert 15 grader mitt på dagen och man tar fram vårjackan och solglasögonen. För att nästa dag vara tillbaka på 7 grader och vågrätt regn. Man vet inte vad man ska ta på sig. Häromdagen satte jag tunn jacka på ett barn och vinterjacka på det andra i denna temperatur förvirring. Men träden börjar få små ljusgröna blad och magnoliorna blommar. Eller har nästan blommat ut, de håller bara i sig två veckor ungefär. Så det verkar som att det ska bli vår även detta år.

I övrigt är det som vanligt här. Barnen går på dagis och det tycker de är roligt. Elsa dansar in där varje dag och säger ett glatt Hejdå! till mig och Nilo. Nilo tycker också dagis är kul men är inte lika överväldigad. Nilo har dock ett skönt gäng kompisar - Filippo, August, Nathan, Dylan och Aidan som han leker med vaje dag. och Mari Lou. hon är en tuff tjej som kastar sig in i detta grabbiga grabbgäng.

Jag och Anna-Karin kämpar på med kineiskan. Det är ömsom kul ömsom hopplöst. Fast det går framåt även om det inte alltid känns så när man gör samma misstag för 14 gången på en vecka. Jag har frågat på mitt jobb om jag kan få läsa kineiska på arbetstid en gång i veckan när jag kommer hem igen och jag hoppas verkligen att jag får det. Om inte för att utvecklas så iallafall för att uppehålla det jag lärt mig.

Eftersom vi snart flyttar hem försöker vi hinna med så mycket vi hinner innan vi åker. Bland annat vill vi hinna se så mycket vi bara kan så på lördag har vi nästa resa inplanerad, en vecka i Vietnam. Jag var i Vietnam för 8 år sedan när jag back-packade några veckor i Asien och jag tyckte så mycket om det. Så vi ska vara tre dagar i Hanoi och tre dagar i arkipelagen utanför - Halong Bay. Det ska bli så roligt även om det kanske kommer bli lite regn även där. Men varmt och regn är bra mycket trevligare än kallt och regn.


Kommentarer
Postat av: mamma

Vad Elsa ser förväntansfull ut. Tänker hon göra som brorsan och satsa på snorkling i Vietnam??

Vi har en bild på dej, Cia, när du som tvååring första gången står på skidor. Du ser lika förväntansfull och glad ut - inte för att det blev något åkt. Du ramlade visst så snart du försökte, men du hade skidor som storasystrarna.

ha en trevlig resa !!!! Och GLAD PÅSK.

2010-03-30 @ 17:10:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0