Little Lamb School



En dag besökte vi skolan där Mymlan voluntärarbetat. Det var väldigt roligt. Barnen var så glada och frammåt och pratiga och ville sitta i famnen och kolla på bilderna på kameran. Det är Henriks mammas kusins sons flickväns brors fru (hängde ni med?) som startat denna skola. Hon och hennes man flyttade till Chennai från Sverige för 16 år sedan och ville ägna sig åt voluntärarbete. Så hon startade en skola där som hon nu driver. Från 8 barn till idag 160. Tänk att folk faktiskt gör sådana saker och lyckas med det. Barnen bodde alla i området men vissa hade pengar och betalade en avgift, vissa betalade en lägre avgift och andra som var mycket fattiga eller föräldralösa gick gratis om jag fattade det rätt. Och förutom avgifterna drivs det bara med frivilliga medel. Otroligt! Och när man är där på plats och får se vad de gör och lär sig blir man verkligen imponerad. Inga mellanhänder och administrativa kostnader här, pengarna verkar verkligen gå direkt till barnen och deras utbildning. Jag gav lite pengar när jag var där och dagen efter åkte de och utökade sitt biblotek. Jag vet förstås inte om det hade med det att göra men det  skulle kännas bra om det var så.

Skolan är som namnet avslöjar kristen men barnen var ett tvärsnitt av indiens befolkning dvs. en blandning av en rad olika religioner. Man kan så klart ha synpunkter på att muslimska barn ska stå och sjunga om Jesus och Gud. Trots att jag själv är kristen föredrar jag att man separerar utbildning och religionsutövande. Men det lilla jag hann se av skolan kändes det som att det fina utbildningsarbetet de gör för dessa barn överväger detta. Så jag tänker bli månadsgivare till skolan. Och för alla andra som har en hundrig i månaden över och vill ge till ett ställe som, så vitt jag kan bedöma, går direkt till fattiga barns utbildning kan jag rekommenera ett besök på  www.littlelambsschool.org

Kommentarer
Postat av: Ann-Marie

Jag har också varit i den här skolan och blev mycket imponerad av vad jag såg. Barnen tycker verkligen om sin skola och när det är sommarlov(april,maj) så är många riktigt ledsna och vill bara att skolan ska börja igen. Den fyller ett stort socialt behov för dessa barn, som många har det eländigt hemma. Hemma talar de tamil men i skolan är undervisningen på engelska. Kan man engelska så är det mycket lättare att få ett bra arbete så småningom.

Barnen är helt bedårande, tillgivna och glada.

Maria Gislén, som startade skolan och är dess rektor gör ett fantastiskt jobb. Hon har tre egna söner i skolan och dessutom tar hon hand om ytterligare tre pojkar,som bor hos dem. Dessa tre pojkar har haft ett eländigt liv, men nu går det bra för dem.

I november planerar Arne och jag att åka till Chennai och då ska vi besöka Little Lambs School.

2010-03-19 @ 21:16:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0